Të ardhurat nga tatimet në raport me zhvillimin ekonomik (2023-2024)
Duke analizuar të dhënat mbi të ardhurat tatimore sipas raportit vjetor 2024 të Drejtorisë së Përgjithshme të Tatimeve dhe krahasimit me PBB-në sipas sektorëve, vihet re një tendencë rritjeje e të ardhurave, por jo domosdoshmërisht në përputhje me ecurinë reale të ekonomisë.
Tabela e DPT 2024 vs. 2023
Emërtimi | Fakti 2023 (në Lek) | Plani 2024 (në Lek) | Fakti 2024 (në Lek) | Diferenca (Fakt vs. Plan) | Përqindje (+ ose -) | Diferenca fakti (2024 vs 2023) | Përqindje (+ ose -) |
D.P.TATIMEVE TOTAL (Bruto) | 357,132,812 | 405,647,901 | 400,544,050 | 5,103,851 | 1.27% | 48,515,088 | 13.58% |
A Të Ardhurat Tatimore gjithsej | 217,877,895 | 249,777,085 | 246,886,050 | 2,891,035 | 1.17% | 31,899,191 | 14.64% |
1 TVSH (bruto) | 68,657,656 | 82,155,813 | 77,875,000 | 4,280,813 | 5.50% | 13,498,158 | 19.66% |
– TVSH (neto) | 46,043,114 | 59,782,174 | 55,239,000 | 4,543,174 | 8.22% | 13,739,060 | 29.84% |
– Rimbursimi i kryer | 22,614,542 | 22,373,640 | 22,636,000 | (262,360) | -1.16% | (240,902) | -1.07% |
2 Tatim mbi Fitimin | 54,986,282 | 57,494,691 | 59,719,000 | (2,224,309) | -3.72% | 2,508,409 | 4.56% |
3 Të Ardhura Personale | 57,999,211 | 66,746,937 | 64,439,000 | 2,307,937 | 3.58% | 8,747,726 | 15.08% |
4 Taksat dhe Tarifa Nacionale | 14,339,846 | 19,536,403 | 19,210,294 | 326,109 | 1.70% | 5,196,557 | 36.24% |
5 Taksa Qarkullimi Rrugor | 19,545,556 | 21,301,954 | 23,305,031 | (2,003,077) | -8.60% | 1,756,399 | 8.99% |
6 Lojrat e Fatit | 2,176,798 | 2,303,120 | 2,337,725 | (34,605) | -1.48% | 126,322 | 5.80% |
7 Të tjera Dënimet Administrative | 172,545 | 238,166 | 0 | 238,166 | 100% | 0 | 0% |
B Të Ardhurat Tatimore (neto) | 195,263,353 | 227,403,446 | 224,250,050 | 3,153,395 | 1.41% | 32,140,093 | 16.46% |
C Kontributet e Sigurimeve | 139,254,918 | 155,870,816 | 153,658,000 | 2,212,816 | 1.44% | 16,615,897 | 11.93% |
D D.P.TATIMEVE TOTAL (Neto) | 334,518,271 | 383,274,261 | 377,908,050 | 5,366,211 | 1.42% | 48,755,990 | 14.57% |
Më poshtë jepet një analizë kritike mbi treguesit kryesorë:
1. Rritja e të ardhurave tatimore dhe kontributi i sektorëve
Të ardhurat tatimore neto u rritën me 16.46% krahasuar me 2023, ndërsa kontributet e sigurimeve shoqërore u rritën me 11.93%. Kjo rritje e konsiderueshme e të ardhurave fiskale duhet analizuar në kontekstin e rritjes ekonomike dhe politikave tatimore.
📌 Mospërputhja me rritjen ekonomike:
Me një rritje ekonomike prej 3.94% në 2023, rritja e të ardhurave tatimore me mbi 16% sugjeron se ka pasur një ngarkesë shtesë fiskale ose rritje të formalizimit të ekonomisë.
Kjo mund të jetë pasojë e reformave në administratën tatimore, rritjes së çmimeve të mallrave dhe shërbimeve (inflacionit) ose përpjekjeve për të ulur evazionin fiskal.
2. TVSH-ja dhe Inflacioni
TVSH bruto u rrit me 19.66%, ndërsa TVSH neto me 29.84%.
Rritja e TVSH-së neto është ndjeshëm më e lartë se rritja e TVSH-së bruto, duke treguar një ulje të rimbursimeve ose një rritje të konsumit të brendshëm.
Rimbursimet e TVSH-së kanë rënë me 1.07%, duke ngritur shqetësime për bizneset eksportuese dhe sektorët që varen nga zinxhiri i furnizimit ndërkombëtar.
📌 Çështje kryesore dhe objekt për diskutim
- Inflacioni dhe rritja e çmimeve kanë ndikuar në rritjen e të ardhurave nga TVSH-ja.
- Reduktimi i rimbursimeve mund të tregojë politika më të rrepta fiskale ndaj bizneseve eksportuese.
3. Tatimi mbi Fitimin – Rritje e ngadaltë
Tatimi mbi Fitimin u rrit me vetëm 4.56%, një rritje më e ulët se norma e rritjes ekonomike.
Ky tregues sugjeron:
- Fitimet e bizneseve nuk janë rritur ndjeshëm.
- Mund të ketë pasur rënien e fitimeve neto për shkak të rritjes së kostove të operimit.
- Ka mundësi për evazion fiskal të lartë ose lehtësira fiskale për disa kategori biznesesh.
4. Tatimi mbi të ardhurat personale – Presion mbi paguesit e tatimeve
Rritje me 15.08%, që është më e lartë se rritja e pagave apo punësimit në ekonomi.
Kjo mund të vijë nga:
- Formalizimi i punës (ulje e evazionit).
- Tatimi progresiv më i ashpër për pagat e mesme dhe ato më të larta.
- Rritja e pagave në sektorë të caktuar si ndërtimi dhe teknologjia.
📌 Çështje të diskutueshme
- Rritja e kostove të jetesës dhe presioni mbi të ardhurat e individëve mund të ketë ndikuar negativisht në fuqinë blerëse.
- Ekziston rreziku që rritja e barrës tatimore të nxisë evazionin fiskal ose migrimin e fuqisë punëtore.
5. Rritja e taksave dhe tarifave kombëtare – Efektet e politikave fiskale
Të ardhurat nga taksat dhe tarifat kombëtare u rritën me 36.24%, që është një rritje jashtëzakonisht e lartë.
Kjo mund të lidhet me:
- Rritjen e tarifave administrative nga qeveria.
- Taksat mbi mallrat e importuara dhe ndryshime në politikat doganore.
- Rritjen e çmimeve që ndikon në vlerën nominale të taksave.
📌 Çështje për koment
- Nëse kjo rritje vjen nga tarifa administrative dhe jo nga aktivitet ekonomik real, atëherë mund të jetë një barrë shtesë për bizneset dhe qytetarët.
6. Taksa e Qarkullimit – Përse ka një rritje më të lartë?
Taksa e qarkullimit rrugor u rrit me 8.99%, ndonëse rritja e konsumit të karburantit nuk ka qenë e lartë.
Kjo mund të vijë nga:
- Rritja e çmimit të karburantit dhe akcizës.
- Politikat fiskale për të nxitur përdorimin e transportit alternativ.
📌 Çështje për debat
- Kjo taksë ka ndikim të drejtpërdrejtë në rritjen e çmimeve të mallrave dhe shërbimeve, duke ndikuar inflacionin.
7. Kontributet e Sigurimeve – Pse rritja është më e lartë se pritshmëritë?
Kontributet e sigurimeve u rritën me 11.93%, më shumë sesa rritja e pagave ose punësimit.
Kjo mund të vijë nga:
- Formalizimi i vendeve të punës.
- Rritja e pagës minimale dhe pagave të tjera më lart, pa ndryshime në skemën e sigurimeve.
📌 Çështje e diskutueshme
- Nëse rritja e kontributeve është më e lartë se rritja e pagave, mund të tregojë një barrë më të rëndë për bizneset dhe punonjësit.
Në mbyllje të përmbledhjes shkurt:
📌 Tendencë Pozitive vërehet te:
✔ Rritja e të ardhurave tatimore tregon një bazë më të gjerë fiskale.
✔ Formalizimi i ekonomisë duket se ka ndikuar në të ardhurat nga sigurimet dhe tatimet personale.
✔ Më shumë të ardhura nga TVSH-ja tregojnë konsum të qëndrueshëm, ndonëse inflacioni ka pasur ndikimin e tij.
⚠ Tendencë Negative vërehet te:
❌ Tatimi mbi fitimin, i cili nuk është rritur sa duhet, që sugjeron fitime më të ulëta ose evazion fiskal.
❌ Reduktimi i rimbursimeve të TVSH-së, i cili është problematik për eksportuesit dhe bizneset që varen nga zinxhiri i furnizimit.
❌ Rritja e barrës tatimore për qytetarët dhe bizneset mund të ndikojë në fuqinë blerëse dhe investimet.
🔎 Ajo që vijojmë të sugjerojmë është:
1️⃣ Ulje e barrës tatimore mbi të ardhurat personale, për të nxitur konsum dhe investime.
2️⃣ Lehtësira për bizneset eksportuese, duke përshpejtuar rimbursimet e TVSH-së.
3️⃣ Monitorim i evazionit fiskal, sidomos në tatimin mbi fitimin dhe sektorët me përjashtime fiskale.
4️⃣ Vlerësim i ndikimit të taksave të reja dhe tarifave, për të shmangur ngarkesën e tepërt mbi qytetarët dhe bizneset.
Kjo analizë tregon se ndërsa të ardhurat tatimore janë rritur, kjo ka ardhur kryesisht nga rritja e barrës fiskale dhe inflacioni, më shumë sesa nga një rritje e vërtetë e aktivitetit ekonomik.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.